‘Wees ook eens dienstbaar aan jezelf!’

Klantmanager Marlie Wintjes, ambassadeur van het LEER-register

Marlie Wintjes is klantmanager Schulddienstverlening bij de gemeente Veldhoven en lid van de Beroepsvereniging voor Klantmanagers (BvK). ‘Samenwerken aan innovatie en vernieuwing in ons vak geeft me veel energie!’ Een interview met deze onvermoeibare ambassadeur van het LEER-register.

 

AMBASSADEUR VAN HET LEER-REGISTER, WAT HOUDT DAT IN?

“Als ambassadeur draag je het LEER-register uit in je eigen organisatie en help je het platform verder te ontwikkelen. Ik fungeer als een intermediair tussen de beroepspraktijk en het register. Wij zijn de ogen en oren van de BvK www.debvk.nl en zorgen dat het register meebeweegt met de behoeften en wensen van de beroepsgroep. Dat maakt het een instrument van, voor en door professionals.”

‘Mijn professionele netwerk is gegroeid, waardevoller geworden ook’

WAAROM BEN JE AMBASSADEUR?

“Omdat ik er heel veel van kan leren. Het is ook goed voor mijn eigen ontwikkeling en het geeft me veel energie. Ik kom onder de ambassadeurs veel gelijkgestemden tegen die met diezelfde energie willen samenwerken aan de innovatie en vernieuwing van het vak. Ik heb nu een landelijke groep collega’s met wie ik kan overleggen en sparren; mijn professionele netwerk is gegroeid, waardevoller geworden ook.”

WAT DOET HET REGISTER VOOR JE MARKTWAARDE?

“Wie zichzelf neerzet als een professional die er aantoonbaar alles aan doet om beter te worden in het vak, onderscheidt zich daar geweldig mee, daar ben ik heilig van overtuigd. Zo heeft de hogeschool waar ik mijn bachelor heb behaald me onlangs uitgenodigd om mee te denken over de inrichting van een college over schulddienstverlening. Ze kenden mijn profiel uit het leerregister, zochten naar mijn interesses en wisten wat ze van mij kunnen verwachten. Zo werkt het dus.”

‘Je moet tijd vrijmaken om bij jezelf stil te staan, maar die tijd is goed besteed’

WAT DOE JIJ ANDERS DANKZIJ HET LEER-REGISTER?

“Via het LEER-register kan ik een beroep doen op een landelijk netwerk van professionals die met elkaar een schat aan kennis vertegenwoordigen. Dat gaat veel verder dan de kennis die ik in mijn directe werkomgeving vind. Dus als ik tegen een probleem aanloop dat ik zelf niet kan tackelen, raadpleeg ik het netwerk en vind daar al snel een collega die me verder kan helpen. Dat is heerlijk!”

IS HET LASTIG OM JE LEERGEDRAG TE VERANTWOORDEN?

“Van verantwoorden is geen sprake. Het LEER-register is vooral bedoeld om het leren en ontwikkelen te stimuleren. Het is juist mooi om inzicht te hebben in je kansen en mogelijkheden. Als je vindt dat je al vakvolwassen bent, is het misschien wel tijd om over een nieuwe stap na te denken. Want nadenken, daar draait het om: over de manier waarop je je werk doet, over je rol in jouw team en over jouw kracht. Zonder de inzet van het LEER-register is dat vaak een blinde vlek. En ja, je moet tijd vrijmaken om bij jezelf stil te staan. Maar die tijd is goed besteed. Je bent steeds dienstbaar aan anderen, wees dat nu eens aan jezelf!”

HOE ERVAREN DEELNEMERS HET DAT HUN PROFIEL OPENBAAR IS? MET DE BILLEN BLOOT?

“Mensen vinden dat over het algemeen wel spannend, ja. Maar wat anderen over jou lezen, bepaal je zelf. Alleen je naam, functie en werkgever zijn standaard. Je hoeft dus niet met de billen bloot. Zelf denk ik dat het goed is om zo veel mogelijk te laten zien wat je in huis hebt aan kennis, expertise en ervaringen. Dan weten mensen immers waar ze jou op kunnen aanspreken of bij kunnen betrekken. Je profileert zo jezelf én onze beroepsgroep.”

‘We gaan veel naar collega’s toe; met hun informatie kunnen we het platform verder optimaliseren’

WAT KAN ER NOG BETER IN HET LEER-REGISTER?

“Het is een nieuw systeem dat nog volop in ontwikkeling is. Als ambassadeurs denken we daar constant over mee. We gaan veel naar collega’s toe om te horen waar zij tegenaan lopen in hun praktijk en wat ze nog missen. Met die informatie kunnen we het platform verder optimaliseren. Taal is bijvoorbeeld een punt van aandacht. Er zijn allerlei termen in omloop voor hetzelfde fenomeen, denk aan termen als klantmanager versus consulent en aan het door elkaar gebruiken van klant, burger, inwoner en cliënt. Dat is verwarrend, daar moet meer eenduidigheid in komen en daar werken we hard aan.”

Tekst: Jan Dobbe
Foto’s: De Beeldredactie / Bart van Overbeeke

 

WAAROM HET LEER-REGISTER?

Door deel te nemen aan het LEER-register laat je je kennis en expertise aan iedereen zien. Het LEER-register geeft je een beeld van je eigen ontwikkeling. Waar ben jij goed in? Waarvoor kunnen anderen je raadplegen? Vind je het leuk om aan een landelijk project of initiatief mee te doen? Als we samen laten zien wat we als professionals sociaal domein in huis hebben, profileren we ook onze beroepsgroep: ambitieuze professionals in de uitvoering van het sociaal domein die de ruimte nemen om te leren en te reflecteren. Een mooie groep professionals die hun vak en eigen ontwikkeling serieus nemen en zich bewust zijn van hun rol en verantwoordelijkheid in de dienstverlening aan burgers.

WAT IS HET LEER-REGISTER?

Een online platform met instrumenten van, voor en door klantmanagers om het leren als professional een stimulans te geven. Je registreert jezelf met een persoonlijk profiel en kunt vrijblijvend gebruikmaken van de ontwikkelscan, een ontwikkelagenda en een ruim opleidingsaanbod. De uitkomsten van de scan en daarbij passende opleidingen koppel je aan je persoonlijke profiel. Opleidingen die je volgt, geef je een waardering, waarmee anderen en opleiders hun voordeel kunnen doen. Ook kun je aangeven waar je expertise ligt en interesse voor hebt. Je hoort het dan meteen als er nieuwe informatie beschikbaar is, interessante projecten worden gestart of themabijeenkomsten worden georganiseerd.

VOOR WIE IS HET?

Je kunt je inschrijven als professional in het sociaal domein; er zijn inmiddels veertien competentieprofielen. Je moet lid zijn van de BvK – daarmee stem je in met de uitgangspunten van ‘De kern van het beroep’. Met een werkgeversverklaring of opdrachtovereenkomst van een gemeente, RSD of detacheringsbedrijf laat je zien dat je in het sociaal domein werkt. Daarnaast heb je de intentie en ben je bereid om gemiddeld 36 uur per jaar te werken aan je ontwikkeling via leer- en/of ontwikkelactiviteiten.

WAT LEVERT DEELNAME OP?

Een grote groep professionals, onderling verbonden via een waardevol netwerk. Je vindt elkaar online op expertise- en kennisgebied en kunt met elkaar sparren en overleggen. Tijdens de Dagen van de Uitvoering, het Jaarcongres en de themadagen van de BvK (alle toegankelijk voor leden en niet-leden) ontmoet je elkaar. Ook kun je meedoen in projecten en programma’s om wetenschappelijke inzichten te gebruiken in de praktijk en om de wetenschap te voorzien van praktische kennis en inzichten om bij te dragen aan nieuwe theorievorming. Zo tekenen zich de contouren af van een breed gedragen en professionele beroepsgroep die landelijk gesprekspartner is van politiek en overheid en meedenkt over de verbetering van de uitvoering van het vak van professional in het sociaal domein.

Deel dit artikel!

18//2019

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*

code

18//2019