bladsites-column

Van mannetjes thuis en baasjes
op het werk

Column Aad Klaassen, directeur, trainer en adviseur bij Basta & KAT.

Foto Aad Klaassen

 


Hoe begrijpelijk het ook is om thuis steun te zoeken in geval van agressie op de werkvloer, het is niet toegestaan. Tenminste, niet zodanig dat de klant persoonlijk geïdentificeerd kan worden. De privacy van de klant is dan in het geding. Ook de zorg voor zijn of haar privacy hoort bij het professioneel handelen

Verder lezen?

De Werkwijzer Integere en veilige dienstverlening, waarvan Aad Klaassen medeauteur is, beschrijft een professionele aanpak van wangedrag en agressie.



Vorige week had hij zich bij een collega gemeld. Hij was blij, had hij gezegd, dat die collega zijn zaken nu behartigde. ‘Als ik die blonde waar ik vroeger mee te maken had, voor de auto krijg, dan geef ik gas’ had hij tegen de collega gezegd.

 


De bedoelde blonde, een oud-cursiste, had het voorval met het mannetje thuis besproken. Die was ervan geschrokken. Hij kende de klant. Een boef. Het mannetje thuis liep naar de kapstok en trok zijn jas aan. ‘Ik zal dat varkentje wel even wassen’ was zijn commentaar. De blonde had hem tegen kunnen houden. Spijt dat ze het verteld had. Nu had ze ook nog zorgen over het mannetje thuis.

Tegelijkertijd gaf de daadkracht van het mannetje thuis onze blonde moed. Ze stapte naar het baasje op het werk. ‘Wil jij die man tot de orde roepen?’, had ze gevraagd. Het baasje op het werk dacht na. ‘Hij heeft het toch niet tegen jou gezegd?’, zei het baasje op het werk. En: ‘Doet ie toch niet!’. Het baasje op het werk vond dat hij er klaar mee was. Toen de blonde aandrong, verzuchtte hij: ‘Straks moet ik nog een politieagent naast je in de spreekkamer zetten.’

De blonde oud-cursiste belde mij. ‘Ik denk ook niet dat–ie het doet’ zei ze. ‘Maar hij zegt het niet voor niks! Het is een verkapte bedreiging aan iedereen die hem dwars zit. En het werkt! Het mannetje thuis maakt zich zorgen en de collega denkt wel twee keer na voor ze ergens nee tegen zegt.’

‘Zo is het’, antwoordde ik. ‘Wie niks doet, moet niet dreigen. Neem dreigementen serieus. Je kunt je niet permitteren om dreigen niet serieus te nemen. Ik ben het met je eens, roep hem op en spreek hem aan.’

‘De professional heeft de leiding. Altijd’

Het baasje op het werk snapt er niet veel van, dacht ik. Niemand dreigt voor niets. Wie dreigt neemt leiding. Die bedoelt: ‘Je doet het zoals ik het wil, want anders...’ Het maakt niet uit of een dreiger doet wat-ie zegt. De professional zegt: ‘Stop met dreigen’ en neemt de leiding terug. De professional heeft de leiding. Altijd.

Het baasje op het werk neemt de klant niet serieus. Het baasje op het werk neemt zijn blonde medewerkster niet serieus. Het baasje op het werk neemt de zorgen van het mannetje thuis niet serieus. Het baasje op het werk neemt vooral zijn werk niet serieus. Wie neemt dan het baasje op het werk nog serieus?

Aad Klaassen is directeur, trainer en adviseur bij Basta & KAT

Deel dit artikel!

Wellicht vind je dit ook interessant:

‘Eerst vakmanschap, dan integrale aanpak’ Stel, je hebt een bestand van bijna 4.400 bijstandsgerechtigden en wil intensief gaan samenwerken met andere partners in het sociaal domein.
03//2015
03//2015