Foto Bewegende mensen

Vakmanschap begint bij zelfinzicht

RSD de Liemers test het E-portfolio voor klantmanagers

Regionale Sociale Dienst de Liemers (Duiven, Rijnwaarden, Westervoort en Zevenaar) gaat op reis en neemt mee…? 55 medewerkers. 55 medewerkers met zelfinzicht. 55 medewerkers met zelfinzicht en vakmanschap. En waar gaat de reis naartoe? ‘Van sociale dienst naar sociale onderneming’, vertelt manager Wilfred Hekkers.

 

“De ontwikkelingen in het sociaal domein vragen om slimme oplossingen. De sociale dienst die de klant als zorgenkind behandelt, is verleden tijd. We zetten in op de eigen mogelijkheden van mensen. Daarvoor moet je wel eerst weten hoe je zelf in elkaar zit, inclusief je valkuilen. Zelfinzicht is essentieel voor de sociale onderneming waartoe we ons ontwikkelen.”

Zelfinzicht

Om tot dat zelfinzicht te komen heeft Divosa het E-portfolio voor klantmanagers laten ontwikkelen. Zeven medewerkers van RSD de Liemers nemen momenteel de proef op de som. Pakt de evaluatie positief uit, dan wil Hekkers het online instrument in de hele organisatie inzetten.

Wat verwacht hij ervan? “Dat we een pilot uitvoeren, geeft aan dat ik er positief over denk. De meerwaarde zit ‘m er voor mij in, dat medewerkers zichzelf in hun werk beter leren kennen en dat ik daarover objectief geïnformeerd word.”

Dit werkt, dat niet

Hekkers vervolgt: “Ik heb wel een idee van wat zich in de spreekkamer afspeelt, maar ben daar nooit bij. En natuurlijk kan ik vragen hoe een gesprek verlopen is, maar wat leert mij dat werkelijk en wat steekt de klantmanager daarvan op? De opdrachten uit het E-portfolio – feedback vragen aan een collega, vragenlijsten invullen, tests maken – vergroten het zelfbewustzijn en leggen op den duur bloot: dit werkt, dat werkt niet.”

Wat Hekkers betreft wordt het E-portfolio straks ook ingezet in intervisie- en functioneringsgesprekken. “Door de uitkomsten en inzichten onderling te delen, brengen we ook het vakmanschap van de organisatie naar een hoger plan.”

Spannend

Hekkers geeft toe dat niet alle medewerkers staan te springen. “Ze krijgen op dit moment zó veel voor de kiezen. Plus: het idee om collega’s deelgenoot te maken van het eigen functioneren – ook van dat wat minder goed gaat – is spannend en maakt mensen onzeker. Hoewel er ook zijn die meteen riepen: ‘Wat leuk, goed idee!’. Ik heb niet de illusie dat ik iedereen zo enthousiast krijg, maar het is mijn taak als manager om te blijven uitleggen en onderstrepen dat je de klant niet kunt overtuigen als je niet overtuigd bent van jezelf.”

‘”Zo doe ik dat” wordt “Daarom doe ik dat zo” – het argument erachter komt in beeld’

Investering

Dat het invullen van het E-portfolio de medewerkers aardig wat tijd kost, ziet Hekkers niet als groot probleem. “Al het nieuwe vraagt om een investering. Wij hebben met onze mensen afgesproken dat zij het E-portfolio eventueel thuis kunnen vullen en daarvoor uren mogen schrijven. En het is geen ramp als zij niet alle onderdelen doorlopen. Wel de reflectieoefening, niet de film van 50 minuten bijvoorbeeld.” Ondertussen wordt het E-portfolio volop doorontwikkeld door Divosa.

Koudwatervrees

Wat heeft de pilot met het E-portfolio tot nog toe opgeleverd? “De eerste antwoorden zijn weinig verrassend. Ik hoor medewerkers zeggen: ‘Dit wist ik al over mezelf’. Ik denk dat hier sprake is van koudwatervrees. Zij hebben tijd nodig om te wennen aan de confrontatie die het E-portfolio óók is.”

De Liemers maakt gebruik van begeleiding door Divosa. “Het E-portfolio komt immers alleen tot zijn recht als mensen er open en eerlijk mee omgaan. ‘Zo doe ik dat’ wordt dan ‘Daarom doe ik dat zo’. Het argument erachter komt in beeld.”

Uitproberen

Hoe meer argumenten we op een rij hebben, hoe beter we kunnen aflezen wat wel en niet werkt, zegt Hekkers. “In die zin is 2015 een jaar van uitproberen. Je weet vooraf niet wat het beste werkt in een nieuwe situatie. Dat gaan we nu uitzoeken. En dan hoop ik dat wij op 1 januari 2016 kunnen zeggen: het staat, RSD de Liemers is een sociale onderneming die draait op methodisch en evidence based werken.”

Tekst: Jolanda van den Braak
Foto: Dory Aling

Deel dit artikel!

Het E-portfolio voor klantmanagers, wat is dat?

Binnen het programma Vakmanschap 2014 heeft Divosa het E-portfolio voor klantmanagers ontwikkeld. Het E-portfolio is een digitaal instrument dat bestaat uit oefeningen, vragenlijsten, scans en filmpjes waarmee klantmanagers zelf hun vakmanschap in kaart brengen. Wat zijn mijn talenten, drijfveren en valkuilen? In welke competenties kan ik nog groeien? De resultaten van de onderdelen van het E-portfolio geven een waardevol inzicht in de expertise van klantmanagers. En omdat die informatie eenvoudig te delen is met collega’s en leidinggevenden, is het E-portfolio een praktisch middel om persoonlijke groei en organisatieontwikkeling bij elkaar te brengen. Het E-portfolio is gebaseerd op de Standaard voor vakvolwassenheid van Klantmanagers van de BvK.

Belang van de Beroepsvereniging

Wilfred Hekkers heeft een wens: dat iedereen zich aanmeldt bij de Beroepsvereniging voor Klantmanagers. Alle medewerkers van RSD de Liemers zijn in 2013 collectief lid geworden. “Onderstreep dat het vak een specialisme is. Mijn streven is een register van professionals die elk jaar nascholing volgen en daarvoor hun punten halen. Zo borg je kwaliteit en bewaak je het vakmanschap.”

Foto Wilfred Hekkers

Meer informatie

 

01//2015
01//2015