Bas-van-der-Schot-Achtergrond

‘Ik kom niks halen, ik kom iets brengen’

Een van de grootste uitdagingen voor gemeenten is het leggen en onderhouden van werkgeverscontacten die leiden tot grotere uitstroom naar werk. Op sommige plaatsen in het land gaat het bovengemiddeld goed, zoals bij John Veldhuis (Oss) en Ricardo van Rooijen (Barneveld). Wij vroegen hen naar de kneepjes van het vak.

 

John Veldhuis (35) is operationeel manager bij het succesvolle programma Focus in de gemeente Oss. Van alle klanten die zij jaarlijks begeleiden, stroomt maar liefst 60 tot 80 procent door naar werk (79% in 2014). Veldhuis heeft enkele tientallen bedrijven in zijn netwerk, waarmee hij uitstekende banden onderhoudt. Wat is het geheim van zijn succes? “Ik kom in principe niks halen, ik kom iets brengen. Ik adviseer, geef tips, los problemen op. Dat doe ik gratis, het is onderdeel van de dienstverlening.” Volgens Veldhuis schept deze aanpak een uitstekende band met de werkgevers. “Pas als die band er is, wil ik weleens laten vallen dat ik graag een cliënt zou willen voordragen als ze een vacature hebben.”

‘Goed kijken en luisteren naar werkgevers’

Ricardo van Rooijen (45) is accountmanager bij WerkgeversServicepunt Regio FoodValley in Barneveld. Hij onderhoudt in de eerste plaats contacten met de werkgevers, maar is ook betrokken bij de afwikkeling van sollicitaties. “Ik ga vaak mee op gesprek. Om te kijken en te luisteren naar de werkgevers. Waar zoeken ze naar en hebben wij daar goed op geanticipeerd? Als de kandidaat niet wordt aangenomen, hebben we in elk geval verbeterpunten om in een volgend gesprek mee te nemen.”

Bij het opbouwen van een goede relatie draait volgens hem alles om wederzijds vertrouwen. “Het gaat om basale dingen: afspraken nakomen, eerlijk zijn over de kandidaten, laten zien wat je kunt, maar ook wat je niet kunt – verwachtingen managen.” Van Rooijen neemt de tijd om kennis te maken, waarbij hij erachter probeert te komen wat men precies wil. “Ik vraag om een rondleiding, probeer zo veel mogelijk mensen te spreken. Zo proef je de sfeer binnen het bedrijf, weet je wat er leeft en wat er nodig is.’

‘Inzetten op verregaande dienstverlening’

Focus zet in op verregaande dienstverlening, aldus Veldhuis. “Wij organiseren zelfs interventies voor werkgevers die problemen hebben met een bepaalde groep. We nodigen zo’n groep uit om onder leiding van een gedragsdeskundige op de vrije zaterdag te komen praten. Doel is de saamhorigheid herstellen en gedeelde verantwoordelijkheid bij te brengen voor het welslagen van het bedrijf. Dat men daar vrijwillig naartoe komt, is al het begin.”

Resultaat is een prettigere werksfeer, onderling begrip en nieuwe afspraken. “Als eenmaal tussen de oren zit dat men samen verantwoordelijk is, zie je dat men harder werkt en zich minder vaak ziek meldt. Spin-off is dat wij meer inzicht in het reilen en zeilen van het bedrijf krijgen. Daardoor denkt men bij vacatures eerst aan ons. Wij weten immers wat bedrijven nodig hebben en kunnen een 100 procent match maken.”

In Barneveld zet Van Rooijen diverse hulpmiddelen in om bij werkgevers in beeld te komen: koude acquisitie, netwerkborrels, werkgevers die als ambassadeur optreden, een ondernemersloket, acties met vouchers voor jongeren, advertenties, … Waar het vooral om gaat, zegt hij, is de cliënten tegenover de werkgevers een gezicht te geven. “Allemaal kennen we wel iemand die aan de kant staat. Hoe is het zover gekomen en hoe fijn is het om weer mee te doen in de samenleving?”

Uiteraard moet een werkgever geen last hebben van de kandidaat. “Je moet reëel zijn en weten wat voor kandidaat je stuurt. Die moet een intrinsieke motivatie hebben en beschikken over basale vaardigheden. Anders werkt het niet. Als voorbereiding geven we de training Werknemersvaardigheden, waarin de cliënt bijvoorbeeld leert hoe hij met de baas omgaat en hoe hij zich ziek meldt.”

‘Bij ons gaat er een streep onder het verleden’

Veldhuis stuurt alleen cliënten op gesprek die het Focus-programma met goed gevolg hebben doorlopen. “Zij zijn uitstekend voorbereid en getraind. Ze komen op tijd, houden zich aan afspraken en weten wat ze willen. Ze zijn toe aan die nieuwe uitdaging. Wij vinden dat we dus ook niet meer in alle gevallen hoeven te spreken van iemand ‘met afstand tot de arbeidsmarkt’. Bij ons gaat er een streep onder het verleden. We gaan volop aan de slag voor de toekomst.”

Van Rooijen laat de werkgevers luid en duidelijk weten dat hij een goed ‘product’ levert. “Onze kandidaten zijn echt de moeite waard. Wij verkopen geen problemen, maar kansen. Onze cliënten geven kleur aan een organisatie, nemen hun eigen mooie verhalen mee. Zo werkt er bij de gemeente Barneveld een autistische vrouw. Binnen de organisatie communiceren medewerkers ambtelijk en indirect, maar zij zegt gewoon waar het op staat. Dat werkt heel verfrissend en geeft een positieve boost aan de afdeling.”

Volgens Van Rooijen hebben zijn cliënten ook een bovengemiddeld commitment. “Zij hebben vaak lang buitenspel gestaan en zijn dolblij met hun nieuwe kans. Die vreugde stralen ze uit.”

Tekst: Sigrid van Iersel
Illustratie: Bas van der Schot

Deel dit artikel!

 

Wellicht vind je dit ook interessant:

04//2015

Reacties

  1. Geplaatst door: Marina Nijkamp

    Even een reactie op “Zo werkt er bij de gemeente Barneveld een autistische vrouw.”

    Een mens is mi geen autist, net zo min als een mens geen blinde of diabeet is.
    Tip: Heb het liever over: Het is een medemens, een zuster, een vrouw met een vorm van autisme. Een mens met een gebruiksaanwijzing inzake kwaliteiten en ontwikkelpunten zoals wij die allen hebben.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

code

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

04//2015