Earl Grampon_De puzzelstukjes vallen op hun plaats

‘De puzzelstukjes vallen op hun plaats’

Mijn Werkblad is een handig hulpmiddel voor klantmanagers. Het is een eenvoudig document met vragen die de klant zelf invult als ondersteuning van het gesprek. Waar sta ik nu? Wat wil ik leren en bereiken? Wie kunnen mij daarbij helpen? De klant bepaalt de vraag en hanteert de pen. Hoe ervaren klantmanagers de inzet van Mijn Werkblad?


Naam:
Earl Grampon
Functie: casemanager Werk+, gemeente Zoetermeer
Leeftijd: 46

“Het mooie van Mijn Werkblad is dat de klant een persoonlijke stappenplan maakt en daardoor zelf de regie heeft. Vertrekpunt is zijn huidige situatie, die hij concreet in beeld moet brengen. Vervolgens moet hij via onderwerpen als werk en participatie, wonen, gezondheid en financiën een brug maken naar de toekomst: Waar wil ik naartoe? Waar droom ik van? Om vervolgens ook weer zelf aan te geven wat hij nodig heeft om die droom te verwezenlijken.

De methode is heel duidelijk en simplistisch van opzet. Niet het zoveelste vragenlijstje. Dat maakt het heel laagdrempelig. Handig voor alle klanten, maar vooral voor mensen die moeite hebben met zelfreflectie. Tot dusver heb ik Mijn Werkblad bij drie klanten ingezet. Met succes. Je voelt ook echt: het is hun plan waarover zij zelf de regie hebben. De klant ziet het daardoor ook niet als opdracht, maar als hulpmiddel om zijn dromen te verwezenlijken.

Het mooiste is het als klanten hun plan ‘verinnerlijken’, het als kapstok gebruiken bij verdere activiteiten en er een tijdpad aan koppelen. Wat ze het lastigst vinden is om aan te geven wat ze nodig hebben om het succesvol te maken. Daar help ik hen bij, als adviseur. Eén klant wilde magazijnmedewerker worden. Maar Mijn Werkblad daagde hem uit om te dromen. Nu gebruikt hij zijn werkblad als leidraad om een baan bij Defensie te bemachtigen. Hij heeft al informatiepakketten opgevraagd en voorlichtingsbijeenkomsten bezocht. Dat is toch mooi?!

Door Mijn Werkblad vallen de puzzelstukjes op hun plaats. Klanten zijn daar trots op. Maar dan is het tijd voor actie, want uiteindelijk moet er een concreet resultaat uitrollen. Daar kom ik als klantmanager in beeld. Ik monitor of de klant daadwerkelijk stappen neemt, spoor hem waar nodig aan of help hem door een dip.”

Voor meer informatie en kosteloos bestellen van Mijn Werkblad

Tekst: Jan Dobbe
Foto: De Beeldredaktie

Deel dit artikel!

Wellicht vind je dit ook interessant:

04//2015

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

code

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

04//2015