Hildebrand-column-Eerst vakmanschap dan integrale aanpak_cover

Trots op je vak

Magazine over vakmanschap bij Werk, Inkomen, Participatie en Zorg
Nr. 4, december 2015

Een goed gesprek

 

Hoe werk je samen met andere professionals in het sociaal domein om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt naar werk te begeleiden? Uiteraard is het noodzakelijk om de activiteiten goed af te stemmen en geen dubbel werk te doen. Maar er zijn ook verschillende belangen.

De gemeente Amsterdam heeft inmiddels enkele jaren ervaring met sociale wijkteams, waarbij een groot aantal instellingen samenwerkt. In deze editie van Trots op je Vak leest u hoe vertegenwoordigers van de Dienst Werk, Participatie & Inkomen met die verschillende belangen omgaan.

Een belangrijke terugkerende kwestie bij de uitvoering van de Participatiewet is de wijze waarop gemeenten omgaan met klanten. Alphen aan den Rijn koos voor een geheel nieuwe integrale opzet, waarbij burgers en medewerkers gesprekken voeren op het Serviceplein. Goede bejegening en gesprekstechnieken spelen daarbij een cruciale rol. U leest er meer over in deze editie.

Inmiddels weten we uit onderzoek welke manieren van gespreksvoering effectief zijn om zelfsturing en motivatie te vergroten en welke niet. Wilt u meer weten over effectieve gespreksvoering? Divosa biedt een driedaagse training aan over bewezen effectieve begeleidingsmethoden en de bijbehorende basishouding. Want de wijze van bejegening maakt vaak het verschil.

Marcel van Druenen, programmamanager Divosa

Training gesprekstechnieken

Als deelnemer maak je kennis met drie methoden die bewezen effectief zijn: leerdoelen, motiverende gespreksvoering en oplossingsgericht werken. Het accent ligt op de praktijk. Deelnemers kunnen de nieuwe vaardigheden direct toepassen.

Wanneer?
De trainingsdagen zijn: 7, 12 en 21 januari 2016.

Ook als incompanytraining
Gemeenten kunnen de training ook in huis halen
(voor 8 tot 15 deelnemers).  

Meer informatie?
Kijk voor meer informatie en aanmelden op de
Divosa-website



Inhoud

 

Foto Gerard Fidder, Natasja Salemink en Richard Brenkman

Heerlen

Intensieve samenwerking in het sociaal domein: waar begin je?
‘Eerst vakmanschap, dan integrale aanpak’
Lees-verder

Foto Aad Klaassen column

SOCIAAL WIJKTEAM

Klantmanager in het sociaal wijkteam:
‘Het is even wennen, maar we doen het goed’
Lees-verder


Jantine Waijenberg - nieuw systeem sociale dienst Schagen

UITDAGING

Twee consulenten over werkgeversdienstverlening:
‘Ik kom niets halen, ik kom iets brengen’
Lees-verder

Fatima Bouchrit over parttime ondernemerschap Kansen benutten voor mensen met ondernemersplannen

NIEUWE KLANTBENADERING

Geen benauwde spreekkamers maar een serviceplein
‘Zie de klant allereerst als mens’
Lees-verder

Foto Hanne Overbeek - Locus

DE KLANT DE REGIE

Drie klantmanagers over Mijn Werkblad:
‘De puzzelstukjes vallen op hun plaats’
Lees-verder

Fatima Bouchrit over parttime ondernemerschap Kansen benutten voor mensen met ondernemersplannen

COLUMN

Roland Blonk, senior onderzoeker TNO
Geloof in eigen kunnen
Lees-verder


WERKWIJZERS VAKMANSCHAP

Alle Werkwijzers op een rij
Lees-verder

Colofon

‘Trots op je vak’ is een uitgave vanuit het programma Effectiviteit en Vakmanschap van Divosa.
Concept en coördinatie: Sigrid van Iersel
Teksten: Jan Dobbe, Sigrid van Iersel
Beeld: Gerard Paul Haga / De Beeldredaktie
Illustraties: Bas van der Schot
Eindredactie: Jolanda van den Braak, Caroline Huisman
Ontwerp: Rob Ferwerda / Creja ontwerpen b.v.
Contentmanagement: Saskia Schrijver
Projectleider: Marcel van Druenen / Divosa
Contact: info@divosa.nl

Copyright: Divosa 2015
www.divosa.nl

 
04//2015
04//2015