divosa-vanessa-trots-op-je-vak

‘Ik deel mijn ervaringen als bijstandsmoeder’

Vanessa Hermens, casemanager IJsselgemeenten

“Onze klanten worden vaak opgeslokt door problemen en hebben geen oog meer voor hun kwaliteiten en mogelijkheden. Met de groepstraining ‘Van klacht naar kracht’ proberen we dat te veranderen. We vragen naar hun kwaliteiten, naar wat hen inspireert. Dat werkt heel positief. En door te werken in een groep leren mensen van elkaar en helpen zij elkaar. Er ontstaan zelfs vriendschappen. Dat is mooi om te zien.

Als je mensen wilt laten bewegen, begint dat al bij het eerste contactmoment. Ga het gesprek open in. Luister en probeer niet te oordelen. Ook niet over jezelf. Dat zeggen we ook tegen de klanten. Wees mild over jezelf, kijk ook naar wat wél goed gaat. Jezelf kwetsbaar opstellen helpt eveneens. Als je wilt dat de klant uit zijn oude patronen stapt, moet je daar zelf ook toe bereid zijn.

We zijn open over onszelf als we voor de groep staan. Zelf was ik ooit bijstandsmoeder. Ik schroom niet om dat met de klanten te delen. Het werkt: als jij je ervaringen deelt, komt de groep ook. Dat schept vertrouwen. Het leidt misschien niet direct tot harde resultaten in de vorm van uitstroom naar werk, maar de zachte resultaten zijn er zeker.

‘De klant moet het voor zichzelf doen, niet voor jou’

Mensen zien dat ze zelf vat op hun leven kunnen hebben. Dat zijn kleine, maar essentiële stappen op weg naar een duurzame verandering. De ervaring leert dat mensen juist dan doorstromen naar vrijwilligerswerk of betaald werk.

Vakmanschap betekent voor mij dat ik de kennis, vaardigheden en levenservaring die ik heb, meeneem in mijn werk. En ook: weten wat ik nodig heb aan professionele ontwikkeling. Het is inspirerend dat wij als casemanagers zelf trainingen kunnen geven. IJsselgemeenten investeert in ons met alle mogelijke deskundigheidsbevordering. Ook op persoonlijk vlak, met workshops neurolinguistisch programmeren. Dat heeft mij veel gebracht.

In de twaalf weken durende groepstraining worden onze klanten bewust van hun mogelijkheden. Met een persoonlijk profiel brengen ze hun belemmeringen in beeld, maar ook hun kwaliteiten en inspiratiebronnen. De oplossing moet uit henzelf komen, anders werkt het vaak niet. De klant moet het voor zichzelf doen, niet voor jou.”

Tekst: Jan Dobbe
Foto: Guido Benschop

Wie is Vanessa Hermens?


Vanessa Hermens (45) werkt als casemanager activering met mensen die een grote afstand tot de arbeidsmarkt hebben wegens psychische en/of fysieke klachten en/of multiproblematiek. Ze maakt deel uit van het Team Activering binnen de Unit Activering en Zorg van Sociale Zaken van de IJsselgemeenten (Capelle, Krimpen en Zuidplas).

Deel dit artikel!

Wellicht vind je dit ook interessant:

Toon lef en doe wat nodig is Vertrouwen geven en gluren bij de buren: dat zijn de basisbestanddelen van de Veldhovense aanpak.
Registratie klantmanagers is waardering voor het v... RSD de Liemers wil vak naar een hoger niveau brengen.
‘Veel medewerkers staan versteld van zichzelf’ Wat is nou eigenlijk ‘de bedoeling’ van de sociale dienst?
02//2015

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

02//2015