Gulsen - inceck

‘Dankzij InCheck de juiste beslissing genomen’

Zaanstad werkt met diagnose-instrument voor statushouders

Gülşen Can, senior casemanager Werk bij de gemeente Zaanstad, brengt met een speciaal team een grote groep statushouders in kaart om deze mensen zo snel mogelijk aan het werk te krijgen. Voor een aantal van hen zet ze InCheck van L&D Support in. Ze is zeer tevreden over het effect: ‘Tijdwinst en een veel grotere kans van slagen.’

 

BIKKELEN

Het team waarvan Gülşen Can deel uitmaakt is sinds eind 2016 speciaal gericht op het verder helpen van statushouders. Voordat de teamleden doelgericht en op maat aan de slag kunnen, moeten alle statushouders in kaart worden gebracht. “Dat doen we met terugwerkende kracht voor de groep die in de periode tussen 2013 en 2016 is binnengekomen. Dat is bikkelen hoor; alleen al het afgelopen halfjaar heb ik zo’n honderdtwintig mensen gesproken.”

Gezien de grote hoeveelheid werk bestaat het team inmiddels uit negen mensen, onder wie twee Syrische statushouders. Gülşen: “Zij tolken en helpen ons in de contacten met Arabische mensen. Een van de twee is professor Engelse literatuur. Door zijn uitstekende beheersing van het Arabisch, Nederlands en Engels kan hij zeer goed helpen.”

EIGEN TAAL

Zaanstad maakt gebruik van InCheck van L&D Support en heeft inmiddels ongeveer zestig statushouders met dit instrument gediagnosticeerd; de eerste twintig in een pilot in 2016 en dit jaar tot nog toe veertig mensen. Gülşen: “Het gaat om een selectie van bemiddelbare mensen voor wie we de juiste begeleiding en richting zoeken.”

Omdat Zaanstad al eerder tot tevredenheid met de ABC-methode van L&D Support werkte, was de stap naar InCheck gauw gemaakt: “InCheck is speciaal gericht op statushouders. Mensen kunnen de vragen bijvoorbeeld in hun eigen taal beantwoorden, dat is handig. Hoewel het dan voor sommigen nog niet helemaal duidelijk was. Gelukkig kon Nour, onze Syrische professor, in die gevallen veel verduidelijken.”

DE JUISTE KEUZE

“De rapportage die InCheck oplevert, geeft een helder beeld van de klant, vertelt Gülsen. “Die zorgt ervoor dat je mensen doorgeleid in een richting die het beste bij hen past, inclusief opleidingen en trainingen. Soms bevestigt het rapport nog eens zwart op wit wat je zelf al uit de gesprekken haalt, soms ook komt er iets verrassends naar voren.”

Gülsen geeft het voorbeeld van een Syrische moeder van drie kinderen met alleen middelbare school en zonder werkervaring. “Zij wilde hier economie gaan studeren en bij een bank gaan werken. Ze was heel gemotiveerd, maar op basis van haar achtergrond twijfelden we. Was dit niet te hoog gegrepen?” De vrouw wilde een studiebeurs aanvragen bij het UAF, het fonds dat vluchtelingen helpt bij studie en werk, maar om daarvoor in aanmerking te komen is motivatie alleen niet genoeg. Je moet Nederlands op minimaal B1-niveau beheersen en over de juiste capaciteiten beschikken.
Gülsen: “Een zware eis voor iemand met haar achtergrond, maar InCheck liet ons zien dat haar ambitieniveau helemaal klopte met haar capaciteiten. Daarop hebben we besloten haar te steunen en haar aan te melden bij UAF. In no time haalde ze haar staatsexamen 1 en 2. Nu volgt ze met een beurs van het UAF een economieopleiding op hbo-niveau!”

Op basis van dit soort ervaringen beveelt Gülşen het gebruik van InCheck voor deze doelgroep dan ook zeer aan. “Voor onze jobhunter is het ook superhandig. Die kan met de InCheck-rapporten in de hand heel gericht aan de slag. Dat geeft tijdwinst en veel meer kans van slagen.”

 

‘De meeste klanten zijn verrast over hoe treffend en uitgebreid de diagnose-rapportage is’

 
 

AANGENAAM VERRAST

Het invullen van de online vragenlijst van InCheck gebeurt op kantoor bij de gemeente Zaanstad. Het rapport is doorgaans snel binnen. Gülsen: “Vervolgens maken we een afspraak met de klant om het rapport hier op kantoor te bespreken. De meesten zijn aangenaam verrast over hoe treffend en uitgebreid het rapport is. Alles staat erin: waar ze wel en niet goed in zijn, hoe ze in hun vel zitten en voor welke beroepskeuzes ze in aanmerking komen. Zo’n gedetailleerd profiel van zichzelf hebben ze nog nooit gezien.”

Het gaat ook weleens mis. Een Syrische man, een boerenzoon, scoorde heel slecht op het onderdeel ‘balans’ van InCheck. Psychologische hulp leek nodig. Gülsen: “Dat bevreemdde me zeer, want uit onze gesprekken was daar niets van gebleken. Wat bleek nu? Van de twee niveaus Arabisch in InCheck had hij de versie gekozen die hem boven de pet ging. Daardoor had hij de vragen niet goed begrepen. Hij was dus helemaal niet in onbalans; hij voelde zich prima!” Voor het hoofdstuk ‘werk’ klopte het rapport overigens wél: “Met zijn boerenachtergrond doet hij nu vrijwilligerswerk op een kinderboerderij. Eind goed, al goed. Maar het is dus wel zaak om alert te blijven op taalbegrip.”

TRAINING

Het kostte Gülsen en haar collega’s niet veel moeite om met InCheck te leren werken, mede dankzij de inhouse training van een dag. Een heel actieve dag. “We werden niet alleen ingewijd in het gebruik van InCheck, maar bespraken onder andere ook casuïstiek en culturele verschillen binnen de doelgroep. Heel leerzaam.”

Gülsen is positief over de begeleiding door L&D Support. “We kunnen altijd bellen voor ondersteuning. Ook zijn er meerdere terugkomdagen waarop we de werking van InCheck evalueren. Dan komen we met alle gebruikers bij elkaar en wisselen we kennis en ervaringen uit. Heel intensief, maar zeer leerzaam!”

Tekst: Jan Dobbe
Fotografie: De Beeldredaktie/Peter Strelitski

Vakmanschap op de kaart: inspirerende initiatieven en activiteiten van gemeenten binnen het sociaal domein. Daar hoort Zaanstad ook bij.

Vakmanschap op de kaart: inspirerende initiatieven en activiteiten van gemeenten binnen het sociaal domein. Daar hoort Zaanstad ook bij.

DOELGROEP:

  • statushouders die de Nederlandse taal nog niet goed beheersen
  • statushouders die al wat langer in de gemeente wonen, omdat bijvoorbeeld niet duidelijk is waarom hun inburgering niet vordert 

WERKWIJZE:

InCheck levert de klantmanager twee rapporten: het balansrapport over de veerkracht en stabiliteit van de klant en het werkrapport over zijn of haar competenties en beroepsmogelijkheden. Het werkrapport geeft de drie meest geschikte en passende werkrichtingen voor de klant aan. 

ZIE OOK: Werkwijzer Diagnose-instrumenten

 

 

Deel dit artikel!

Wellicht vind je dit ook interessant:

‘Het systeem en ik zitten vaak op een lijn’ Helmonds werkbedrijf Senzer gebruikt diagnose-instrument SZeebra voor re-integratie-advies
Klaar voor de arbeidsmarkt of nog niet? Diagnose-instrument Metas test of iemand klaar is om te werken. Bij twijfel zet Delfzijl de ABC-methode in.
RSD Kromme Rijn Heuvelrug start meteen met taal en... RSD Kromme Rijn Heuvelrug brengt opleidingen, werkervaring en competenties van vluchtelingen in kaart met online Persoonsprofielscan-Vluchtelingen van NOA.
11//2017

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

11//2017