divosa-jitske-schaafsma-trots-op-je-vak

‘Er is best werk, klanten moeten erin geloven’

Jitske Schaafsma (ISD Noordoost) over screenen, zoeken en vinden

Of iemand gemakkelijk nieuw werk kan vinden, hangt voor een groot deel af van zijn motivatie en zoekvaardigheden. Een werkcoach bij ISD Noordoost krijgt met screeningsinstrument Metas meer inzicht in dit gedrag. Zo kan de coach de klant gericht begeleiden. Adviseur Jitske Schaafsma (beleid en inkoop) is enthousiast.



Maandelijks ontvangt de Intergemeentelijke Sociale Dienst Noordoost vijftig tot zestig mensen die een bijstandsuitkering willen aanvragen. Voordat ze op gesprek komen bij de werkcoach, krijgen ze een uitnodiging om een digitale vragenlijst van Metas in te vullen. Met vragen als: Hoe zoek jij naar een baan? Wat heb je zelf al gedaan om geschikt werk te vinden?

Het invullen van de vragenlijst duurt ongeveer een half uur. Kan de aanvrager niet uit de voeten met een computer, dan is op Werkplein Eemsdelta altijd een vrijwilliger in de buurt voor assistentie.

Leuke baan

Aan de hand van deze screening worden de aanvragers ingedeeld naar hun behoefte aan ondersteuning en komen ze terecht bij een werkcoach.

En er is meer: de wijze waarop je je eigen verhaal vertelt, stuurt je gedrag. Naast de Metas-vragenlijst vullen de aanvragers daarom ook een zelfindicatiekaart in. Dat is een korte aanvullende lijst met vragen als: Stel dat er morgen een leuke en geschikte baan aangeboden wordt, ga je dan meteen aan de slag? Moet je eerst iets regelen? Of is er een reden waarom je niet kunt werken?

“Zo komt het eigen verhaal van de aanvrager tot uiting”, zegt Jitske Schaafsma van ISD Noordoost. “We benadrukken dat ze hun eigen deskundige zijn.”

Het verhaal van de klant

Het screeningsinstrument leidt tot een klantprofiel. Hiermee en met de informatie uit eerdere trajecten bereidt de werkcoach een gesprek voor waarin het verhaal en de situatie van de klant centraal staan. Welke vaardigheden heeft hij? Toont hij zich bereid? Hoe is zijn houding? Wat staat effectief werkzoekgedrag in de weg?

Zelfredzaamheid en zoekgedrag zijn zeker te beïnvloeden, heeft Schaafsma gemerkt. “Onze werkcoaches krijgen aanknopingspunten om de klant te stimuleren zijn zoekgedrag te veranderen of belemmeringen weg te nemen. Bovendien krijgen ze een goed beeld van de verschillende soorten beschikbare instrumenten die hierop aansluiten.”

‘Klanten zien zelf ook wel dat ze te kritisch zijn op wat ze willen’

Wat voegt het toe?

ISD Noordoost raakte bij Metas betrokken toen er gemeenten gezocht werden om het instrument te ontwikkelen. De dienst doet vaker mee aan experimenten, maar was nu niet meteen enthousiast. “Onze werkcoaches reageerden sceptisch”, vertelt Schaafsma. “Ze hebben hun eigen professionaliteit en vroegen zich af wat het instrument toevoegde. Die kritische houding typeert ons.” Daarnaast nam het ontwikkeltraject veel tijd in beslag, wat het enthousiasme niet aanwakkerde.

De omslag kwam toen er een concreet klantprofiel zichtbaar werd. “We zien precies aan welk onderdeel van iemands gedrag we nog aandacht moeten besteden, of we instrumenten gaan inzetten en welke het beste passen.”

Ze zien het zelf ook

ISD Noordoost heeft Metas sinds 1 juli vorig jaar een vaste plek gegeven in de aanvraagprocedure. De werkcoaches zijn unaniem enthousiast, bleek onlangs uit een evaluatie. “Het klantprofiel geeft handvatten voor het gesprek. Met de steeds beperktere middelen moeten we onze tijd zo efficiënt en effectief mogelijk besteden. Metas helpt de werkcoach om heel gericht te bespreken wat de klant goed doet en waaraan nog gewerkt moet worden. En het belangrijkste: onze klanten herkennen zich erin. Ze zien zelf bijvoorbeeld ook wel dat ze te kritisch zijn op wat ze willen.”

Omdat de aanvrager zelf de antwoorden geeft, krijgen de werkcoaches veel meer informatie dan tijdens een gesprek. “In een gesprek is te weinig tijd voor al de vragen uit de lijst. De antwoorden die de klanten geven, leveren henzelf bovendien meer inzicht in hun gedrag. Zo leren ze wat belangrijk is om aan werk te komen.”

Er is werk

De screening geeft ook inzicht in belemmeringen die klanten ervaren. “Er is best werk, maar klanten kunnen dat heel anders zien”, zegt Schaafsma. “En als je er zelf niet in gelooft, hoe kun je een werkgever dan overtuigen?”

ISD Noordoost heeft daarom een psycholoog beschikbaar die mensen direct helpt om dit soort belemmerende gedachten aan te pakken. “Klanten kunnen laagdrempelig een behandeling krijgen. Dat werkt uitstekend. Deze mensen komen al na een paar maanden op een werkervaringsplaats of stageplek terecht.”

In 2014 stroomden bij de ISD Noordoost 192 mensen volledig uit en 170 personen in deeltijd. Hoe groot de bijdrage van Metas is, is moeilijk te zeggen. Hoe dan ook gaat de dienst ermee door. “Het is een goede stap in methodisch werken”, zegt Schaafsma. “Dat we volop dit soort instrumenten mogen uitproberen, maakt ons enthousiast.”

Tekst: Sigrid van Iersel
Foto: Kees van de Veen

Wat is Metas?

Metas© staat voor Methodische Arbeidsmarktzelfredzaamheids Scan. Het is een wetenschappelijk gefundeerd screeningsinstrument waarmee sociale diensten snel te zien krijgen wie zelfredzaam is en wie ondersteuning nodig heeft om effectiever naar werk te zoeken.
Aanvragers van een bijstandsuitkering vullen zelf een digitale vragenlijst in waarvan de antwoorden worden vertaald in het klantprofiel. Dat profiel focust niet op harde kenmerken als opleiding, maar op gedrag en beïnvloedbare factoren voor effectief werkzoekgedrag.
Met deze screening kunnen gemeenten re-integratiemiddelen gerichter en selectiever inzetten voor klanten die ondersteuning nodig hebben bij de terugkeer naar werk (en dat achterwege laten voor degenen die zelfstandig de weg naar de arbeidsmarkt kunnen vinden of eerst andere vormen van ondersteuning nodig hebben).

Meer informatie: www.metas.scan.nl

Werkwijzer over Metas

Divosa heeft een werkwijzer gemaakt over het werken met Metas. Daarin is precies te lezen wat dit instrument oplevert voor de professional, de organisatie en de aanvragers van een bijstandsuitkering. Meer informatie: Werkwijzer Screenen arbeidsmarktgedrag

Beter zoeken, sneller werk

Klanten zijn zelfredzaam op de arbeidsmarkt als ze in staat zijn om zelf werk te zoeken, dat ook doen en volhouden, zelfs wanneer het vinden van werk lang duurt. Om te achterhalen welke factoren (werkzoek–)gedrag beïnvloeden en verklaren, hebben de ontwikkelaars van Metas inzichten toegepast uit de sociale psychologie. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt namelijk dat de kans op het vinden van werk toeneemt bij beter werkzoekgedrag. Niet alleen veel zoeken, maar ook goed zoeken is belangrijk: goede brieven en cv’s opstellen en je bij een sollicitatiegesprek gedragen naar de verwachtingen van de potentiële werkgever. Ook blijkt het benutten van verschillende kanalen effectief. Tot slot is het van belang dat werkzoekenden weten wát ze zoeken: hoe beter ze weten wat ze willen, hoe hoger de slagingskans.

Onder de titel ‘Is het nog ver? Op weg naar arbeidsmarktzelfredzaamheid’ geeft Jitske Schaafsma samen met Marieke Blommesteijn (ontwikkelaar Metas Regioplan) een workshop over Metas op het voorjaarscongres van Divosa.

Meer informatie: workshops op het voorjaarscongres

Deel dit artikel!

Wellicht vind je dit ook interessant:

02//2015

Reacties

  1. Geplaatst door: Kraanvoet

    Bovenstaand verhaal is kletskoek. Er zijn simpelweg te weinig banen, en veel van deze mensen komen hooguit nog in aanmerking voor het afvalputje van de arbeidsmarkt: steeds kleine contractjes voordat ze afgedankt worden door ‘werkgevers’ die in niets anders geïnteresseerd zijn dan korte termijn winst voor zichzelf. Uitbuiters dus.

  2. Geplaatst door: Saskia

    Grappig dat hier wordt vermeld dat er werk genoeg is, terwijl we er duidelijk niks van merken. Ik heb ondertussen het heft in eigen handen genomen en ben naar een coach gestapt om samen aan mijn cv etc te werken. Ik heb volgende week een gesprek! Meer informatie heb ik gevonden via http://gortcoaching.nl/de-loopbaanadviseur-bouwt-met-u-aan-uw-toekomst/

  3. Geplaatst door: Sjaak

    Anderhalf miljoen mensen zonder werk en nog geen 100.000 vacatures. En dan nog beweren dat er werk zat is, als je er maar in gelooft? Een medewerker met een dergelijke minachting voor de realiteit en voor cijfers zou ik direct ontslaan vanwege mankerend inzicht en bovenmatig vertrouwen op zaken die in de kerk thuishoren, zoals “geloven in”!

  4. Geplaatst door: geer

    Er is wel werk?
    Uit welk tijdperk komen jullie? Ruim 1 miljoen werkelozen tegenover nog geen 100.000 vacatures. Dus wat jullie beweren is kwetsend voor een hele groep mensen die geen werk kunnen vinden. Harteloos.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

02//2015